Σύλληψη, σχεδιασμός και κατασκευή ενός τοίχου, ο οποίος απαντά σε συγκεκριμένες απαιτήσεις και προδιαγραφές, όπως αυτές προκύπτουν σε σχέση με μία αναφορά.
O τοίχος αποτελεί για την αρχιτεκτονική πρωταρχικό δομικό και συνθετικό στοιχείο. Δια-χωρίζει εσωτερικό και εξωτερικό, ιδιωτικό και δημόσιο, κλειστό και ανοιχτό και σηματοδοτεί την σχέση του κτηρίου με τον περιβάλλοντα χώρο. Ο τοίχος ορίζει και παράγει χώρο, αποτελεί κυρίαρχο διαμεσολαβητή, σημαντικό φίλτρο και ταυτόχρονα όριο. Προσδιορίζεται από τις αρχές firmitas/venustas/utilitas και συχνά στην επιφάνειά του αντανακλώνται όχι μόνο οι κατασκευαστικές/μορφολογικές/λειτουργικές αντιλήψεις και δυνατότητες της κάθε εποχής, αλλά και οι ιδεολογικές.

Πολυξένη Μάντζου
Οικοδομική V & VI 2010-11 - Τομέας Αρχιτεκτονικού Σχεδιασμού και Κατασκευών - Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών Δ.Π.Θ.

26/10/10

26/10/2010 Σημειώσεις μαθήματος

ΟΜΑΔΑ 1: Τείχος Βερολίνου
Ιστορική αναδρομή (Πτώση τείχους 1989, Σύμβολο του ψυχρού πολέμου).
Το τείχος κλείνει μέσα τους Δυτικούς και αποκλείει τους Ανατολικούς, δηλαδή περικλείει τους ελεύθερους Δυτικούς λειτουργώντας αντίστροφα.
Μεταβολή της σημασίας του τείχους μετά την πτώση του. Αρχικά λειτουργούσε ως διαχωριστικό-φράγμα και μετέπειτα εξελίχθηκε σε πόλο έλξης. Σταδιακά έχασε την αρχική του σημασία η οποία ήταν ελέγχω-χωρίζω-προφυλάσσω.
Η μεταβολή της λειτουργίας του τείχους πηγάζει από τον αρχικό σχεδιασμό του ή από τη λειτουργία που προέκυψε? Όταν η μεταβλητότητα προκύπτει από τη λειτουργία-χρήση του αντικειμένου, αυτό συμβαίνει σε βάθος χρόνου.
Η μεταβλητότητα πρέπει να είναι αντικείμενο σχεδιασμού από εμάς.

ΟΜΑΔΑ 2: Escher
Βασικό στοιχείο η ψευδαίσθηση, η ατέρμονη ροή, η διάθεση παιχνιδιού, η πολυπλοκότητα και η μεταβλητότητα.
Δεν υπάρχει αντικειμενική πραγματικότητα πέραν των αισθήσεων μας.
Ακόμα κι αν κάτι λειτουργεί ως ψευδαίσθηση, πίσω από αυτό πρέπει να βρίσκονται σχεδιαστικές νόρμες.
Gestalt = θεωρία αντίληψης που λειτουργεί με βάση τις ομαδοποιήσεις και τις διαφοροποιήσεις

ΟΜΑΔΑ 5: Screen wall
Ο τοίχος οθόνη αντιμετωπίζεται κυριολεκτικά και μεταφορικά από την ομάδα.
Κατηγορίες;
Brick screen wall (αίσθηση στιβαρότητας, ψευδαίσθηση κίνησης με δημιουργία κατάλληλων κενών)
Curtain wall (χρήση κυριολεκτικής έννοιας)
Party screen wall
Japanese traditional wall
Ο τοίχος οθόνη επηρεάζει αισθήματα και αντίληψη.

Diller + Scofidio"Jump Cuts"
(http://www.prototypo.com/Essays/Essays1/001_3.htm)

ΟΜΑΔΑ 6: Wind veil
Αποτελείται από κινούμενα πανέλα αλουμινίου।
Ο κυματισμός επιτυγχάνεται με τον αέρα, ενώ μέσω του φωτός δημιουργούνται αντανακλάσεις.
Ο κυματισμός μπορεί να επιτευχθεί και με ηλεκτρονικά μέσα πέραν των στοιχείων της φύσης.
Συνειρμικά θυμίζει την κίνηση του νερού-κυματισμούς.


ΟΜΑΔΑ: Lego
Τοίχος-Σύστημα
Συναρμολόγηση, αποσυναρμολόγηση
Ευέλικτο σύστημα
Ποικιλία χρωμάτων
Μετασχηματισμός, συνδυαστικότητα
Μοιάζει με αληθινό τούβλο
Ο τοίχος θα διατηρεί πιθανότατα την ίδια λογική οργάνωσης.

ΟΜΑΔΑ: Earth wall
Ο τοίχος ως διαμεσολαβητής
Ζητήματα επικοινωνίας, διαφάνειας, διαπερατότητας ή μόνο οπτικής επαφής.
Τεχνικές δόμησης με φυσικά υλικά: cob, τσουβάλια με χώμα, ρευστή γη, πλιθιά, χώμα σε καλούπια.
Βασικό στοιχείο είναι το φυσικό υλικό και η πλαστικότητα που προσδίδει στο αποτέλεσμα.
Ιδιότητες υλικού: εύπλαστο, χρήση χωρίς εξειδίκευση, απόδοση προσωπικού χαρακτήρα.
Για την κατασκευή του τοίχου πρέπει να αποφευχθεί η χρήση του ίδιου υλικού, αλλά να χρησιμοποιηθούν ως μέσο δημιουργίας οι ιδιότητες του.

ΟΜΑΔΑ 9: Θεωρία και σχεδιασμός στην πρώτη βιομηχανική εποχή
Ιστορική αναδρομή των κινημάτων της αρχιτεκτονικής από τη βιομηχανική επανάσταση μέχρι σήμερα από όπου προκύπτουν στοιχεία για την εξέλιξη του τοίχου.

ΟΜΑΔΑ 17: Pin art wall
Ελαστικότητα
Μεταβλητότητα
Πολυμορφικότητα
Η μεταβλητότητα θα πρέπει να φτάνει σε τέτοια επίπεδα που να μην γίνεται δυσλειτουργική.

ΟΜΑΔΑ 7: Jenga
Τοίχος από σταθερά και κινούμενα μέλη (πιθανόν ορθογώνια?) που δημιουργούν εσοχές και εξοχές, στις οποίες μπορεί να εξελίσσεται δράση.
Εφαρμογή αυτής της λογικής ακόμα και σε σπίτια και γλυπτά.

Δεν υπάρχουν σχόλια: